Elektrisch rijden 2020
Elektrisch rijden in 2020 wordt duurder. De fiscale voordelen van elektrisch rijden zijn op dit moment erg interessant. Het kabinet heeft daarom besloten om deze fiscale voordelen vanaf 2020 tot 2026 terug te gaan dringen.
Nederland voorbeeld op gebied van duurzaamheid
Nederland heeft van alle landen binnen de EU de meeste elektrische auto’s rondrijden. Als klein landje staan we graag voorop. Niet alleen met elektrisch rijden. Ook als we praten over het klimaat, de uitstoot van CO2, stikstof, e.d. Er komen steeds meer windmolens, zonnepanelen en Nederland investeert veel op het gebied van duurzaamheid. We vinden het belangrijk de volgende generaties een gezond en leefbaar milieu mee te geven.
Steeds grotere vraag elektrische auto’s
De vraag naar elektrische auto’s wordt hierdoor steeds groter, de productie kan deze vraag goed aan en de prijzen worden betaalbaarder. Voorheen was elektrisch rijden vooral interessant voor zakelijke rijders, maar de laatste jaren ook steeds meer voor particulieren.
Verschil bijtelling zakelijk en particulier
Zakelijke rijders komen vaak in aanraking met de fiscale bijtelling voor deze auto’s, vanwege het feit dat ze deze ook privé gebruiken. Daarvoor betalen zij een vergoeding aan de Belastingdienst. Particuliere rijders hebben hier geen last van.
Interessante bijtelling voor zakelijke rijders
Het kabinet heeft met de problematiek rondom het klimaat een aantal jaren geleden veel zakelijke rijders de mogelijkheid gegeven om over te stappen naar een elektrische auto. De zakelijke automobilist die van zijn/haar werkgever een elektrische auto mocht gaan rijden kreeg te maken met een bijtelling van 0 tot 4 procent bijtelling op jaarbasis. Die bijtelling was gebaseerd op de aanschafprijs van de auto. Een hele interessante optie dus! Ook voor de werkgever kon de aanschaf van zo’n auto interessant zijn. Denk aan de willekeurige afschrijving in die jaren en de extra investeringsaftrek boven de normale investeringsaftrek.
Elektrisch rijden 2020: wat verandert er?
Met al die fiscale voordelen kostte de auto in 5 jaar nog minder dan de helft van de aanschafprijs. Het kabinet ziet dat het erg voordelig is om elektrisch te rijden en elektrische auto’s goedkoper worden en wil die fiscale voordelen langzaam gaan terugdringen. Tijdens Prinsjesdag 17 september is daar uitgebreid op teruggekomen. Dit is wat er gaat veranderen in elektrisch rijden vanaf 2020:
Bij aanschaf nieuwe elektrische auto
- Koop je in 2019 een nieuwe elektrische auto, dan heb je voor 60 maanden een bijtelling van 4 procent over de eerste 50.000 euro van de aanschaf en 22 procent over het restant.
- Koop je in 2020 een nieuwe elektrische auto, dan krijg je te maken met een bijtelling van 8 procent over de eerste 45.000 euro en 22 procent over het restant.
- Die 8 procent blijft in de loop der jaren stijgen tot 22 procent in 2026.
Bij aanschaf van tweedehands elektrische auto
- Koop je in 2019 een tweedehands elektrische auto uit 2017 dan heb je nog de lage bijtelling van 4 procent tot 2022. De bijtelling staat voor 5 jaar vast.
- Datum eerste toelating op kenteken is bepalend. Tel daar 60 maanden bij op.
- Natuurlijk zijn er ook nog elektrische auto’s van vóór 2017. In dit artikel kun je berekenen wat je jaarlijkse bijtelling is en tot welke datum.
Hou er rekening mee dat de genoemde percentages onder voorbehoud zijn en dat het kabinet deze nog kan aanpassen als blijkt dat er meer of minder elektrische auto’s worden verkocht dan begroot is.
Ontvang waardevol belastingadvies
Zou je graag willen dat BLP een berekening gaat kijken of een elektrische auto aanschaffen gunstig is in jouw situatie? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs weten alles van belastingen en fiscaal recht en staan elke dag voor je klaar om je te voorzien van gericht advies. Heb je een vraag? We helpen je graag!
Neem contact met ons op
Heb je een vraag, wil je een adviesgesprek of iets anders? Wees geen vreemde en neem gerust contact met ons op. Onze specialisten staan dagelijks voor je klaar.