Maak het jezelf makkelijk!

>>Maak het jezelf makkelijk!

De Belastingdienst kondigde het lang geleden al aan: ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’. Dat geldt ook voor je boekhouding. Voor veel mensen blijft de administratie het minst leuke onderdeel van het ondernemerschap. Zonde, want met enkele tips maak je het doen van jouw administratie een fluitje van een cent. Sterker nog: voor je het weet vind je het zelfs leuk!

Tip 1: Een goed begin…

Start je met ondernemen? Neem dan gelijk een boekhouder in de arm. Een goed kantoor helpt je bij de inrichting van jouw administratie. Wat zijn de eisen? Wat zijn jouw wensen? Wil je online of offline boekhouden? Welke producten of diensten bied je aan? Wat zet je op een factuur? Hoe zit het met inkoopfacturen? Met een goed ingerichte, heldere administratie wordt boekhouden ineens een stuk makkelijker.

Tip 2: Een half ei is geen ei

Is je administratie goed ingericht? Dan is boekhouden een kwestie van goed bijhouden (bijvoorbeeld maandelijks) en bijblijven. Dat laatste kun je doen door je samenwerking met de boekhouder voort te zetten. Samen kijk je per kwartaal je boekhouding door, bespreek je tips en heb je het over zaken als de kwartaalaangifte. Ook kan je boekhouder je wijzen op belastingvoordelen of andere onderwerpen waar je als ondernemer je voordeel mee kan doen.

Tip 3: Met je neus in de blogs

Natuurlijk is het mogelijk om je administratie bij een administratiekantoor over de schutting te gooien en zo ver mogelijk weg te blijven van alles wat maar enigszins met cijfers en boekhouden te maken heeft. Maar echt slim is het niet. Boekhouden is namelijk helemaal niet zo ingewikkeld. De basisprincipes heb je zo onder de knie. Lees daarom wat makkelijk geschreven blogs op internet, verdiep je in enkele whitepapers of e-books en sla de gouden oude Dikke van Dale na op wat lastige (boekhoud)termen. Zo kom jij tijdens het (mail)contact met je boekhouder beslagen ten ijs en weet jij wat er van jou als ondernemer wordt verwacht. Met deze proactieve houding houd jij een goed zicht op jouw administratie en de status van jouw eigen bedrijf.

Handen op mappen

Tip 4: Samen sta je sterk

Een administratie bijhouden in Excel is uiteraard prima, maar wist je dat er tegenwoordig heel veel handige (online)tools en apps zijn die het boekhouden veel makkelijker maken? Ze helpen je bij het versturen van je offertes en facturen, het inboeken van inkoopfacturen en het bekijken van je bedrijfsresultaten (in bijvoorbeeld handige figuren en overzichten). Daarnaast bieden veel online boekhoudprogramma’s de mogelijkheid tot een koppeling met je zakelijke bankrekening. Hierdoor worden boekingen van en op je rekening automatisch in je boekhouding verwerkt.

Tip 5: Wie wat bewaart…

Het is wettelijk verplicht om je administratie zeven jaar lang te bewaren. Houd hier rekening mee! Het gaat daarbij in ieder geval om het grootboek, debiteurenadministratie, crediteurenadministratie, voorraadadministratie, in- en verkoopadministratie en als je personeel hebt ook de loonadministratie. Een goed geordende administratie hoeft niet veel ruimte in beslag te nemen. Zorg naast een papieren administratie ook voor een digitale versie (upload je bonnen, facturen etc.). Natuurlijk kun je ook je administratie geheel digitaal bijhouden. Zorg dan voor een goede, betrouwbare back-up.

Doe het zelf (met BLP)!

Benieuwd hoe jij jouw boekhouding zo makkelijk mogelijk maakt? Wij helpen je graag! Vraag hier een gratis kennismakingsgesprek aan.

2018-02-09T14:55:20+00:00

Leave A Comment