Te hoog of te laag? Levert het genoeg op om van te leven en is het concurrerend genoeg? U snapt het al: we hebben het over uw uurtarief als ondernemer. Wanneer u een product levert is het mogelijk om een tarief bovenop uw inkoopkosten te plaatsen en dat als verkoopprijs aan te bieden. Maar hoe zit dat als u een dienst levert? Komt uw uurtarief dan uit de lucht vallen? Of zijn er tips en adviezen waar u uw uurtarief op kunt baseren? Die zijn er! En u leest ze hieronder:
Optie 1: Bereken uw tarief
Uw uurtarief bepaalt u zelf. U kunt starten met het bedenken van een goed uurtarief of u kunt ‘achteruit rekenen’. Dat doet u als volgt:
- Start met wat u wilt verdienen (bijvoorbeeld 2000 euro netto per maand). Van dit bedrag moet u kunnen leven en aan uw maandelijkse kosten als huur, boodschappen, energie en abonnementen kunnen voldoen. Tel daar wat extra bij op voor zaken als vakantie. Let op dat u over uw omzet omzetbelasting moet betalen. (Meer weten over de belasting die u af moet dragen? Neem contact met ons op).
- Heeft u berekend wat u jaarlijks wilt/moet verdienen? Mooi! Tel hier vervolgens uw jaarlijkse bedrijfskosten bij op.
- Bedenk hoeveel u wilt werken (bijvoorbeeld 45 weken per jaar – 30 uur per week). Houd hierbij rekening met vakantie, ziekte en (onvoorziene) vrije dagen.
- Beredeneer vervolgens hoeveel uur u van deze tijd daadwerkelijk kunt factureren. (Netwerken, administratie doen, bedrijfsontwikkeling kunt u niet direct declareren aan iemand).
- Deel uw benodigde jaarbedrag door het aantal declarabele uren. En voilà, u hebt een uurtarief.
Optie 2: Bepaal zelf wat u waard bent
Levert u een unieke dienst of bent u goed in wat u doet? Dan is uw uurtarief niet eens zo belangrijk. Een klant is namelijk bereid om te betalen voor uw dienst. Ook al levert de concurrentie een dienst goedkoper, uw dienst is beter, unieker, doeltreffender. Bepaal zelf hoeveel uw dienst waard is. Wees onderscheidend in de ogen van uw klant. Bijvoorbeeld:
U bent grafisch designer en maakt prachtige huisstijlen. Concurrent x maakt ook huisstijlen en doet dit voor 40 euro per uur. Uw werk kost 60 euro per uur, maar daar krijgt de klant dan ook prachtig werk voor terug. Een huisstijl die uw klant extra klanten op gaat leveren. Werk van een specialist! Kiest u als ondernemer voor deze strategie, dan laat u zich dus wel informeren, maar niet leiden door de tarieven van uw concurrenten. Wilt u hier meer over lezen? Dan is het boek ‘Geef nooit korting’ van Jos Burgers een aanrader.
Optie 3: Variabel
De ene opdracht is de andere niet. Hetzelfde geldt voor klanten. Daarom is het vreemd om voor diverse diensten en verschillende opdrachtgevers hetzelfde uurtarief te vragen. Wees flexibel en pas uw uurtarief aan per opdracht. Voor een complexe opdracht waar u als specialist als geroepen komt, kunt u meer rekenen, dan voor een opdracht die veel ondernemers uit kunnen voeren. Gaat u een langdurige samenwerking aan? Ook dan kunt u uw uurtarief aanpassen, zodat het extra aantrekkelijk wordt voor een klant om met u in zee te gaan. Krijgt u een spoedopdracht? Dan is een hoger uurtarief heel redelijk. Ook kunt u verschillende uurtarieven voor verschillende diensten hanteren (bijvoorbeeld: 70 euro per uur voor het schrijven van een tekst en 50 euro per uur voor het redigeren/herschrijven van een tekst).
Contact
Wilt u uw uurtarief bepalen? Of een wijziging in uw uurtarief doorvoeren? Maar weet u niet goed waar u moet beginnen? Wij helpen u graag met het bepalen van een goed en sterk uurtarief. Daarnaast kunnen we u bijstaan in alle andere zaken rondom uw boekhouding. Benieuwd? Vraag een gratis kennismakingsgesprek met ons aan!

Peter Vromans
Al meer dan dertig jaar help ik met veel passie ondernemers in alle soorten en maten met hun boekhouding, belastingen en met alles wat met ondernemen te maken heeft.
Binnenkort kopje koffie of thee doen?
0 reacties