Te hoog of te laag? Levert het genoeg op om van te leven en is het concurrerend genoeg? Je snapt het al: we hebben het over jouw uurtarief als ondernemer. Wanneer je een product levert is het mogelijk om een tarief bovenop je inkoopkosten te plaatsen en dat als verkoopprijs aan te bieden. Maar hoe zit dat als je een dienst levert? Komt je uurtarief dan uit de lucht vallen? Of zijn er tips en adviezen waar jij je uurtarief op kunt baseren? Die zijn er! En je leest ze hieronder!  

Optie 1: Bereken je tarief

Je uurtarief bepaal je zelf. Je kunt starten met het bedenken van een goed uurtarief of je kunt ‘achteruit rekenen’. Dat doe je als volgt: 

  1. Start met wat je wilt verdienen (bijvoorbeeld 2000 euro netto per maand). Van dit bedrag moet je kunnen leven en aan je maandelijkse kosten als huur, boodschappen, energie en abonnementen kunnen voldoen. Tel daar wat extra bij op voor zaken als vakantie. Let op dat je over jouw omzetbelasting moet betalen. (Meer weten over de belasting die jij af moet dragen? Neem contact met ons op).
  2. Heb je berekend wat je jaarlijks wilt/moet verdienen? Mooi! Tel hier vervolgens je jaarlijkse bedrijfskosten bij op.
  3. Bedenk hoeveel jij wilt werken (bijvoorbeeld 45 weken per jaar – 30 uur per week). Houd hierbij rekening met vakantie, ziekte en (onvoorziene) vrije dagen.
  4. Beredeneer vervolgens hoeveel uur je van deze tijd daadwerkelijk kunt factureren. (Netwerken, administratie doen, bedrijfsontwikkeling kun je niet direct declareren aan iemand).
  5. Deel je benodigde jaarbedrag door het aantal declarabele uren. En voilà, je hebt een uurtarief.

Optie 2: Bepaal zelf wat je waard bent

Lever jij een unieke dienst of ben jij goed in wat je doet? Dan is je uurtarief niet eens zo belangrijk. Een klant is namelijk bereid om te betalen voor jouw dienst. Ook al levert de concurrentie een dienst goedkoper, jouw dienst is beter, unieker, doeltreffender. Bepaal zelf hoeveel jouw dienst waard is. Wees onderscheidend in de ogen van je klant. Bijvoorbeeld:
Je bent grafisch designer en maakt prachtige huisstijlen. Concurrent x maakt ook huisstijlen en doet dit voor 40 euro per uur. Jouw werk kost 60 euro per uur, maar daar krijgt de klant dan ook prachtig werk voor terug. Een huisstijl die jouw klant extra klanten op gaat leveren. Werk van een specialist! Kies je als ondernemer voor deze strategie, dan laat je je dus wel informeren, maar niet leiden door de tarieven van je concurrenten. Wil je hier meer over lezen? Dan is het boek ‘Geef nooit korting’ van Jos Burgers een aanrader.

Optie 3: Variabel

De ene opdracht is de andere niet. Hetzelfde geldt voor klanten. Daarom is het vreemd om voor diverse diensten en verschillende opdrachtgevers hetzelfde uurtarief te vragen. Wees flexibel en pas je uurtarief aan per opdracht. Voor een complexe opdracht waar jij als specialist als geroepen komt, kun je meer rekenen, dan voor een opdracht die veel ondernemers uit kunnen voeren. Ga je een langdurige samenwerking aan? Ook dan kun je je uurtarief aanpassen, zodat het extra aantrekkelijk wordt voor een klant om met jou in zee te gaan. Krijg je een spoedopdracht? Dan is een hoger uurtarief heel redelijk. Ook kun je verschillende uurtarieven voor verschillende diensten hanteren (bijvoorbeeld: 70 euro per uur voor het schrijven van een tekst en 50 euro per uur voor het redigeren/herschrijven van een tekst).

Contact

Wil jij jouw uurtarief bepalen? Of een wijziging in je uurtarief doorvoeren? Maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Wij helpen je graag met het bepalen van een goed en sterk uurtarief. Daarnaast kunnen we je bijstaan in alle andere zaken rondom je boekhouding. Benieuwd? Vraag een gratis kennismakingsgesprek met ons aan!

Open chat
1
Hey, kan ik je ergens mee helpen?
Powered by