Heeft u een webshop? Dan is het bepalen van uw productprijs vaak een kwestie van rekenen: u neemt uw inkoopkosten en telt daarbij uw overige kosten (zoals transport, webshop, personeel etc). bij op. U zorgt dat u qua prijs in de buurt zit van de prijs van de concurrent en u adverteert met kortingen. Maar hoe doet u dat met een dienst? Welke prijs koppelt u aan uw dienst, zoals het ontwerpen van een website, het geven van een coachgesprek of het leveren van een dienst in de zorgsector? En hoe promoot u uw dienst?
Diensten zijn minder concreet dan producten. Ze hebben geen vaste vorm. Daardoor is het eindresultaat afhankelijk van de persoon die de dienst levert. Ondernemer A coacht op een andere manier dan ondernemer B. En ontwerper C komt met een ander beeld dan ontwerper D. En dat is nu júist het mooie aan het leveren van een dienst. U bepaalt wat uw dienst waard is. Daardoor bent u een stuk minder afhankelijk van uw concurrentie. Prijs is namelijk alleen doorslaggevend wanneer alle aanbiedingen exáct hetzelfde zijn.
Wat moet u weten wanneer u de prijs voor uw dienst bepaald?
Ga er niet te snel vanuit dat een klant uw prijs te hoog vindt. Wees trots op uw tarieven! Een prijs is namelijk een indicatie van de kwaliteit die u levert. Weet wat u en wat uw dienst waard zijn. Denk daarbij niet aan kostprijs, maar aan wat het uw klant oplevert, bijvoorbeeld:
- Bedrijfscoach → Een goed coachgesprek kan zijn of haar klant enorm vooruit helpen.
- Boekhouder → Een betrouwbare accountant of boekhouder kan zijn of haar klant een hoop stress besparen.
- Webbouwer → Een sterke website kan zijn of haar klant nieuwe klanten opleveren.
Omdat iedere coach, boekhouder, zelfstandig verloskundige, webbouwer, zzp’er in de zorg etc. een eigen manier van werken heeft, is concurrentie ineens een stuk minder belangrijk. Richt u op uw bedrijf, op uw werkwijze en op de waarde die uw bedrijf levert. Wees onderscheidend en laat (potentiële) klanten zien waarom ze voor u moeten kiezen. Richt u daarbij op kwaliteiten, prijs is van ondergeschikt belang.
Hoe kunt u uw dienst promoten?
- Laat zien dat u een expert bent! Ga bloggen of vloggen, geef een (gratis) seminar of organiseer een challenge op Facebook. Deel uw passie voor uw vak en laat zien dat u kennis van zaken hebt.
- Zorg dat u zichtbaar bent! Mensen moeten met regelmaat van u en van uw bedrijf horen. Voordat mensen met u in zee gaan moeten ze u: Zien → Kennen → Leuk vinden → Daar is tijd voor nodig.
- Stunt niet met uw prijs, maar toon de meerwaarde die u levert aan een klant. Focus u dus niet op wat het uw klant kost, maar richt u op wat het uw klant oplevert. Probeer dat te vatten in uw reclame-uitingen.
Heeft u hulp nodig bij het bepalen van uw prijs? Vindt u het lastig om een uurtarief of projectprijs voor uw dienst te bepalen? Of heeft u moeite met andere zaken rondom uw administratie (Hoe zet ik een goede administratie op? Waar moet ik op letten bij factureren? Hoe maak ik een factuur? Kan ik mijn gehele administratie uitbesteden?). Neem dan contact met ons op! Wij van BLP helpen u graag verder met uw administratie en bieden hulp op maat. Kennismaken? Bel 0497-556493 of mail voor een afspraak naar info@blpbv.nl.

Pascal Vromans
Mijn jarenlange ervaring als online marketeer en ondernemer zet ik graag in om andere ondernemers te adviseren op uiteenlopende gebieden en kwalitatieve blogs te schrijven waar u écht wat aan hebt.
Binnenkort kopje koffie of thee doen?
0 reacties