Heb jij een webshop? Dan is het bepalen van jouw productprijs vaak een kwestie van rekenen: je neemt je inkoopkosten en telt daarbij je overige kosten (zoals transport, webshop, personeel etc). bij op. Je zorgt dat je qua prijs in de buurt zit van de prijs van de concurrent en je adverteert met kortingen. Maar hoe doe je dat met een dienst? Welke prijs koppel jij aan jouw dienst, zoals het ontwerpen van een website, het geven van een coachgesprek of het leveren van een dienst in de zorgsector? En hoe promoot je jouw dienst?

Diensten zijn minder concreet dan producten. Ze hebben geen vaste vorm. Daardoor is het eindresultaat afhankelijk van de persoon die de dienst levert. Ondernemer A coacht op een andere manier dan ondernemer B. En ontwerper C komt met een ander beeld dan ontwerper D. En dat is nu júist het mooie aan het leveren van een dienst. Jij bepaalt wat jouw dienst waard is. Daardoor ben je een stuk minder afhankelijk van je concurrentie. Prijs is namelijk alleen doorslaggevend wanneer alle aanbiedingen exáct hetzelfde zijn.

Wat moet je weten wanneer je de prijs voor jouw dienst bepaald?

Ga er niet te snel vanuit dat een klant jouw prijs te hoog vindt. Wees trots op je tarieven! Een prijs is namelijk een indicatie van de kwaliteit die je levert. Weet wat jij en wat jouw dienst waard zijn. Denk daarbij niet aan kostprijs, maar aan wat het jouw klant oplevert, bijvoorbeeld:

  • Bedrijfscoach → Een goed coachgesprek kan zijn of haar klant enorm vooruit helpen.
  • Boekhouder → Een betrouwbare accountant of boekhouder kan zijn of haar klant een hoop stress besparen.
  • Webbouwer → Een sterke website kan zijn of haar klant nieuwe klanten opleveren.

Omdat iedere coach, boekhouder, zelfstandig verloskundige, webbouwer, zzp’er in de zorg etc. een eigen manier van werken heeft, is concurrentie ineens een stuk minder belangrijk. Richt je op jouw bedrijf, op jouw werkwijze en op de waarde die jouw bedrijf levert. Wees onderscheidend en laat (potentiële) klanten zien waarom ze voor jou moeten kiezen. Richt je daarbij op kwaliteiten, prijs is van ondergeschikt belang.

Hoe kun jij jouw dienst promoten?

  • Laat zien dat jij een expert bent! Ga bloggen of vloggen, geef een (gratis) seminar of organiseer een challenge op Facebook. Deel jouw passie voor je vak en laat zien dat jij kennis van zaken hebt.
  • Zorg dat je zichtbaar bent! Mensen moeten met regelmaat van jou en van jouw bedrijf horen. Voordat mensen met je in zee gaan moeten ze je: Zien → Kennen → Leuk vinden → Daar is tijd voor nodig.
  • Stunt niet met je prijs, maar toon de meerwaarde die jij levert aan een klant. Focus je dus niet op wat het je klant kost, maar richt je op wat het jouw klant oplevert. Probeer dat te vatten in je reclame-uitingen.

Heb jij hulp nodig bij het bepalen van jouw prijs? Vind jij het lastig om een uurtarief of projectprijs voor jouw dienst te bepalen? Of heb je moeite met andere zaken rondom jouw administratie (Hoe zet ik een goede administratie op? Waar moet ik op letten bij factureren? Hoe maak ik een factuur? Kan ik mijn gehele administratie uitbesteden?). Neem dan contact met ons op! Wij van BLP helpen je graag verder met jouw administratie en bieden hulp op maat. Kennismaken? Bel 0497-556493 of mail voor een afspraak naar info@blpbv.nl.

Pascal Vromans

Pascal Vromans

Als manusje van alles krijg ik er veel energie van om je op een ruim aantal gebieden van dienst te zijn, naast mijn kernwerkzaamheden om het bedrijf goed draaiende te houden.

Binnenkort kopje koffie of thee doen?

☎️  0497-556493
📩  pascal.vromans@blpbv.nl

Open chat
1
Kunnen we je ergens bij helpen?
Hey, kan ik je ergens mee helpen?