Branding is belangrijk! En nee, niet die branding op het strand, maar uzelf neerzetten als bedrijf. Als zzp’er bent u uw eigen merk. Uw bedrijfsuitstraling en werkwijze maken uw bedrijf uniek. Daarom is het van groot belang dat u als zzp’er voldoende aandacht schenkt aan uw eigen brand/merk.
Een sterk merk herkent u! U kent het logo, weet wat ze verkopen, herkent de merknaam en misschien zelfs het bijbehorende reclamedeuntje. Dat gaat op voor grote bedrijven met een groot reclamebudget en een flinke marketingafdeling zoals Nike (Just do it!), Coolblue (alles voor een glimlach) of Red Bull (geeft u vleugels). Valt u trouwens op dat al deze merken slogans hebben die een actie, gevoel of ervaring beschrijven? Geen enkele slogan heeft betrekking op wat ze leveren (sportkleding en sportschoenen, elektronica en witgoed of een energiedrankje). En dát is belangrijk. Er zijn namelijk tientallen, honderden of zelfs duizenden bedrijven en ondernemers in Nederland die hetzelfde product leveren. U bent niet de enige schilder uit de omgeving en ook niet de enige interieurontwerper. Uw product of dienst is dus waarschijnlijk niet echt uniek. Hoe valt u dan op? En hoe maakt u van uw bedrijf een sterk merk?
Weet wie u bent
Wat is uw drijfveer? Waar komt u uw bed voor uit? Welke idealen hebt u? Zet voor uzelf op papier waarom u doet wat u doet. Waarom bent u visagist geworden? Of een coachpraktijk begonnen? Wat wilt u bereiken? En hoe doet u dat? Schrijf de antwoorden op al deze vragen op en selecteer de antwoorden die u het meest typeren. Breng uw antwoorden terug tot enkele woorden (maximaal vijf). Dit vormt uw kern en dus ook de kern van uw bedrijf.
Straal uit wie u bent
Uw kernwaarden maken uw bedrijf uniek. Laat ze dus terugkomen in al uw uitingen. Bent u een financieel specialist en is één van uw kernwaarden dat u heel laagdrempelig en toegankelijk bent? Dan is het vreemd dat bezoekers van uw website eerst bakken aan informatie door moeten ploegen en bij een contactformulier tientallen gegevens achter moeten laten. Bent u eco-specialist en tegen verspilling? Dan klopt het niet met uw imago als u elke klant een offerte en factuur op papier toestuurt.
Laat uw waarden spreken
Zorg dat uw kernwaarden in alle facetten van uw bedrijf terugkomen. In uw werkwijze, uw bedrijfsvoering, uw uitstraling, uw website en zelfs in uw factuur, offerte en mailconversaties. Hoe consistenter uw merk is, hoe makkelijker het uiteindelijk door (potentiële) klanten (h)erkend wordt.

Pascal Vromans
Mijn jarenlange ervaring als online marketeer en ondernemer zet ik graag in om andere ondernemers te adviseren op uiteenlopende gebieden en kwalitatieve blogs te schrijven waar u écht wat aan hebt.
Binnenkort kopje koffie of thee doen?
0 reacties