Branding is belangrijk! En nee, niet die branding op het strand, maar jezelf neerzetten als bedrijf. Als zzp’er ben jij je eigen merk. Jouw bedrijfsuitstraling en werkwijze maken jouw bedrijf uniek. Daarom is het van groot belang dat jij als zzp’er voldoende aandacht schenkt aan jouw eigen brand/merk.
Een sterk merk herken je! Je kent het logo, weet wat ze verkopen, herkent de merknaam en misschien zelfs het bijbehorende reclamedeuntje. Dat gaat op voor grote bedrijven met een groot reclamebudget en een flinke marketingafdeling zoals Nike (Just do it!), Coolblue (alles voor een glimlach) of Red Bull (geeft je vleugels). Valt je trouwens op dat al deze merken slogans hebben die een actie, gevoel of ervaring beschrijven? Geen enkele slogan heeft betrekking op wat ze leveren (sportkleding en sportschoenen, elektronica en witgoed of een energiedrankje). En dát is belangrijk. Er zijn namelijk tientallen, honderden of zelfs duizenden bedrijven en ondernemers in Nederland die hetzelfde product leveren. Jij bent niet de enige schilder uit de omgeving en ook niet de enige interieurontwerper. Je product of dienst is dus waarschijnlijk niet echt uniek. Hoe val je dan op? En hoe maak je van jouw bedrijf een sterk merk?
Weet wie je bent
Wat is jouw drijfveer? Waar kom jij je bed voor uit? Welke idealen heb jij? Zet voor jezelf op papier waarom jij doet wat je doet. Waarom ben jij visagist geworden? Of een coachpraktijk begonnen? Wat wil jij bereiken? En hoe doe jij dat? Schrijf de antwoorden op al deze vragen op en selecteer de antwoorden die jou het meest typeren. Breng je antwoorden terug tot enkele woorden (maximaal vijf). Dit vormt jouw kern en dus ook de kern van jouw bedrijf.
Straal uit wie je bent
Jouw kernwaarden maken jouw bedrijf uniek. Laat ze dus terugkomen in al jouw uitingen. Ben jij een financieel specialist en is één van jouw kernwaarden dat je heel laagdrempelig en toegankelijk bent? Dan is het vreemd dat bezoekers van jouw website eerst bakken aan informatie door moeten ploegen en bij een contactformulier tientallen gegevens achter moeten laten. Ben jij eco-specialist en tegen verspilling? Dan klopt het niet met jouw imago als je elke klant een offerte en factuur op papier toestuurt.
Laat jouw waarden spreken
Zorg dat jouw kernwaarden in alle facetten van je bedrijf terugkomen. In je werkwijze, je bedrijfsvoering, je uitstraling, je website en zelfs in je factuur, offerte en mailconversaties. Hoe consistenter jouw merk is, hoe makkelijker het uiteindelijk door (potentiële) klanten (h)erkend wordt.
Pascal Vromans
Als manusje van alles krijg ik er veel energie van om je op een ruim aantal gebieden van dienst te zijn, naast mijn kernwerkzaamheden om het bedrijf goed draaiende te houden.
Binnenkort kopje koffie of thee doen?