Wist je dat vrouwen vaak een stuk onzekerder zijn over hun kwaliteiten dan mannen? In een vacaturetekst zien zij items die ze niet goed onder de knie hebben als een reden om niet te solliciteren. Mannen zien het daarentegen als een ontwikkelpunt of erkennen gewoonweg dat ze het niet kunnen. Het houdt hen niet tegen om actie te ondernemen en met frisse moed op de functie te solliciteren. Zo is het ook met ondernemen. Daar waar vrouwen het vaak hebben over hun bedrijfJE praten mannen over een eigen zaak van gelijke grootte alsof ze een miljoenen business runnen.

Zijn mannen daardoor betere ondernemers? Absoluut niet. Vrouwen zijn empathisch, stellen realistische doelen en overzien hun bedrijf goed. Ze weten als geen ander hoe ze draagvlak kunnen creëren voor zakelijke beslissingen. Ook zijn vrouwen échte netwerkers (al zullen ze dat niet altijd toegeven). Ruim 80% van de vrouwelijke ondernemers is aangesloten bij een netwerkorganisatie. Daar ontmoeten ze vakgenoten, verdiepen ze relaties met klanten en mede-ondernemers en ontwikkelen ze zichzelf.

Vrijheid en afwisseling

Linda (35) begon haar eigen bedrijf als vormgever op haar eigen zolderkamer. Haar werk als zzp’er combineerde ze met haar taken als moeder. Al snel specialiseerde ze zich in het vormgeven van materiaal voor de evenementenbranche. Een gat in de markt. Toch bleef ze bescheiden en liet ze haar bedrijf stukje bij beetje groeien. Ze ontmoette gelijkgestemde onderneemsters tijdens een netwerk speciaal voor jonge vrouwen. “Ondernemen geeft me de vrijheid te doen wat ík wil. Elke dag is anders. De ene dag zit ik bij klanten, de andere dag werk ik een bedrijfsidee uit en in de avond zit ik bij een netwerkdiner. Die afwisseling vind ik heerlijk. Daarnaast is het fijn om de ideeën die ik heb meteen uit te kunnen werken. Het liefst ben ik elke dag met ontwerpen bezig. Helaas zitten er aan het ondernemerschap ook lastige kanten, zoals de sales voor mijn bedrijf of het doen van de administratie. Ik ben nu eenmaal geen kei in cijfers.”

Doe niet alles zelf!

Voor vrouwen is en blijft het soms lastig om toe te geven dat ze bepaalde onderdelen van het ondernemerschap minder leuk vinden. Ze zijn geneigd alles zelf te doen. Daardoor zitten ze uren te ploeteren op iets wat een ander zo gedaan heeft. Tip van Linda: “Denk er op tijd aan om zaken uit te besteden. Weet je niks van social media, maar wil je daar wel vindbaar zijn? Huur dan een communicatiespecialist in. Loop je zo nu en dan vast in de ontwikkeling van je bedrijf? Ga sparren met een bedrijfscoach. En zie je op tegen administratie en belastingaangifte? Zoek een administratiekantoor dat je hierbij helpt. Zo houd je meer tijd over voor de zaken die je écht leuk vindt.

1
Hey, kan ik je ergens mee helpen?
Powered by